Per què tecnologia vestible?



Estem envoltats de tecnologia i la fem servir profusament en la nostra vida quotidiana. Sovint ens trobem que hi ha persones que no saben emprar un aparell senzill, per exemple un televisor, i altres que (sense haver-lo vist mai abans) hi troben totes les possibilitats que busquen. La diferència entre uns i altres està en la capacitat d’imaginar com estan estructurats els menús aparells.

Els nostres infants i joves encara estan més immersos en el món digital i això cada cop va a més. Quan siguin grans estaran preparats per entendre i usar la tecnologia que trobaran al seu voltant o no?

En les nostres mans està que els nostres infants i joves puguin aprofitar al màxim el món que ens envoltarà. No és el mateix saber fer servir els programes de l’ordinador, la tauleta o el mòbil que saber fer un programa per a un d’aquests dispositius. Tampoc és el mateix saber programar un element que saber construir un circuit. Com més eines tinguem al nostre abast, més enllà podrem arribar.

Actualment tenim un munt d’eines per ensenyar als nostres infants i joves aquestes tecnologies. Hi ha diversos entorns per a la programació sobre PC (Scratch, Processing, etc.) o sobre mòbil (App Inventor, per exemple) però això no és interessant per a tothom. Hi ha persones que se sentiran motivades creant un videojoc i anant-lo millorant pas a pas. N’hi haurà d’altres que se sentiran motivades per fer un programa que determini els cent nombres primers més petits però la majoria no.

Hi ha també diverses opcions per fer robots (la més coneguda és la família Lego Mindstorms) però hi ha moltes persones a la que no els motiva construir un robot i després programar-lo.

Les plaques de microcontroladors, començant per la família Arduino, permeten aprendre a construir i programar circuits electrònics i han donat un fort impuls al moviment maker però tampoc tothom se sent motivat per això.

Amb el que hem comentat fins ara, ens hem deixat una part significativa de la població, que no se sentirà motivada per cap d’aquestes coses.

D’altra banda, fa força anys que es parla de la crisi dels STEM (science, technology, engineering and mathematics; és a dir ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques) ja que es veu amb preocupació que en un món en el que la ciència i la tecnologia estan cada cop més al nostre voltant resulti que el nombre de vocacions per estudiar disciplines d’aquests àmbits sigui significativament baix, especialment entre les dones.

En els últims anys s’ha afegit una lletra més, la A d’arts, per passar a STEAM. Per tant, ara és important motivar als nostres infants i joves cap a una visió global d’aquests cinc àmbits que no es poden separar completament entre sí.

La tecnologia vestible ens permet actuar en els dos fronts que hem comentat. Per un costat permet oferir una alternativa per a la motivació diferent de les que ja hem comentat i per l’altre permet integrar molt fàcilment les arts amb la ciència i la tecnologia i, per tant, amb l’enginyeria i les matemàtiques.

Amb la tecnologia vestible podem introduir als infants en el món STEAM des de molt aviat ja que podem fer dissenya que no requereixin muntatges complicats ni programació i, poc a poc, anar passant a coses més avançades a mida que l’edat i la motivació augmenten. Potser les persones que no es motivaven amb cap de les coses que hem comentat abans poden estar interessades en una diadema o un braçalet que fan llums, un símbol lluminós que canvia de color amb la temperatura, la proximitat a casa o la velocitat a la que ens movem.

A més, parlem de tecnologia vestible perquè els e-tèxtils són les opcions que permeten un ventall més ampli d’opcions però moltes de les coses es poden implementar també en altres formats, per exemple sobre paper, fusta o sobre la paret.

A què esperes per endinsar-te en aquest món? I per introduir-hi els teus fills o els teus alumnes?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Deixa el teu comentari